Ústavní soud rozhodoval nad registrem zdravotníků i přeregistrací zdravotnických zařízení

Zákon o zdravotních službách, který upravoval mimo jiné povinnou přeregistraci zdravotnických zařízeních a dále také povinnost být veden ve státem provozovaným registru zdravotníků, byl v některých bodech projednáván Ústavním Soudem. Výsledek?
ČLK má důvod slavit, neboť se ji podařilo zabránit v aplikaci několika sporných bodů.
Tím první byla povinná přeregistrace, kterou ve své podstatě lékaři získávali stejná práva a povinnosti, jako mají teď, avšak s tím rozdílem, že musejí o toto povolení požádat krajské úřady, což je nejen nedůstojné, ale také protiústavní, neboť tímto krokem by bylo zasaženo do práv lékařů, která již nabyli. Ve spojitosti s komplikace lékařů s přeregistrací se mluvilo o snahu vymýtit soukromé lékařství ze zdravotního systému. Nemyslím si, že by toto byl ten hlavní cíl. Z mého pohledu je píše vhodnou otázkou: "Kdo má zájem na tom, aby lékaři nebyli přeregistrování?"
Pak mě pouze napadá odpověď: "někdo, kdo byl připraven na to, že lékaři nebudou přeregistrováni, odkoupí jejich již nefunkční ordinace a zaměstná je opět, avšak již jako zaměstnance. " Možná je toto pouze konspirační teorie o spiknutí části sfér, nebo jo možná také snaha o "tunel" na soukromé zdravotnictví, který by nebyl hlouben tajně, ale otevřeně a v rámci legislativy. Pak by tento problém byl podstatně palčivější.
Druhým zajímavým a neméně důležitým výsledkem vyšetřování ÚS je zrušení povinnosti registrace v REGISTRU ZDRAVOTNÍKŮ, který vedl stát. Tyto registry by nadále měly vést lékařské, lékárnické, stomatologické a další komory, které již sledují, hodnotí a podporují práci jednotlivých lékařských oborů.
Důvodem ke zrušení tohoto článku v zákoně je fakt, že stát chtěl po zdravotnících příliš osobní údaje, ÚS nabídl možnost státu, Ministerstvu Zdravotnictví, aby tento bod přepracovala. Reakce ministerstva je však vcelku jasná. Ministerstvo v tuto chvíli nechystá žádné rychlé novelizace Ústavním soudem zrušených paragrafů či článků.
Dále ústavní soud varoval ministerstvo, jež tento zákon předkládalo, aby si uvědomilo funkci pokuty. Tato peněžní sankce by měla být v první řadě přiměřená, zákon však v některých bodech stanovuje velice vysoké pokuty. Tento bod však ÚS nezrušil, jen dal Ministerstvu doporučení.