KANCELÁŘ OMBUDSMANA PRO ZDRAVÍ
České zdravotnictví je na velmi vysoké úrovni, avšak i přesto ne vždy, vše funguje tak jak má. Jinými slovy to znamená, že jsou někdy porušována práva pacientů či samotných zdravotníků. Většina lidí nemá ani zdání o tom, jaká mají práva a tak se lehce může stát, že jim jsou odepřena, aniž by si to uvědomovali a zároveň právě tento fakt zdravotníci či zdravotnická zařízení rádi využívají. A právě pro potlačení tohoto nešvaru vzniklo nezávislé centrum ombudsmana pro zdraví, které by pomáhalo jak jednotlivcům tak i skupinám v domáhání se svých práv.
Vznikem Kanceláře ombudsmana pro zdraví se tak rozšířily možnosti občanů domáhat se řešení sporů o úhradu péče, o její poskytnutí či kvalitu. „Jsme připraveni s pomocí právních poradců a pacientských spolků ujmout se jakéhokoli případu a podat propracované a nezávislé doporučení,” upozorňuje zřizovatel této nezávislé instituce MUDr. Martin Jan Stránský, M. D., FACP.
„S domáháním práv nemocných máme již zkušenosti. Vyhráli jsme například spor, díky němuž se pacienti s roztroušenou sklerózou dočkali léčby i její úhrady, která jim byla nemocnicí odmítnuta,” dodává Stránský.
Tato pomoc je určena jak pro jednotlivce, firmy, spolky, nadace, lékaře a další zdravotníky. I zdravotnická zařízení mohou služeb této kanceláře využít. Poradenství je celé zdarma.
K podání žádosti je možné využít elektronické formuláře na stránkách www.ombudsmanprozdravi.cz, ale i klasické pošty (adresa Kancelář ombudsmana pro zdraví, Národní 11, 110 00 Praha 1).
Za nejčastější omyly ve zdravotnictví jsou podle zahraničních průzkumů považovány nesprávné diagnózy, zmařené chirurgické zákroky a pak také nestandardní chování ze strany zdravotníků, nerespektování práv pacientů, omezený dialog, ale i vysoký tlak na samotné zdravotníky.
Zdroj: Novinky.cz