Objednávání pacientů online
Autor: MUDr. Moderní Lékař
WEBOVÁ ORDINACE LÉKAŘE je Vám k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Ve vzájemné spolupráci s více než 4300 lékaři po celé České republice pro Vás…
Blížící se ideálu
Vlak se pomalu dává do pohybu. Vyhlížím z okna na perón, kde zhlédnu les mávajících rukou. Odkládám si sako a usedám do velice pohodlné sedačky. Uběhlo sotva pár minut cesty, když si pozvolna začínám uvědomovat, že zub, který jsem si nechával v létě opravit, začíná bolet. Zprvu nepřisuzuji nepatrné bolesti žádný větší význam a objednávám si voňavý oběd. Výborně odhlučněné vagóny, tónovaná skla a bezdrátové připojení k internetu mě pomalu ale jistě vnáší do říše snů s nadějí, že sedmihodinovou cestu prospím.
Mýlil jsem se, neboť po hodině cesty mě probouzí velice nepříjemná bolest. Uvědomuji si, že mě čeká cesta, která bude ještě trvat šest hodin. Začíná mě přepadat panika. Nesnáším návštěvy u zubaře-bojím se jich. Německy neumím natolik dobře, abych popisoval své "zubní pocity". Lámanou Němčinou se snažím stevardky v kupé uhánějícím tři sta kilometrů za hodinu zeptat, kde seženu v Mnichově zubaře, kdo mi poradí, přijme mě vůbec? Dozvídám se, že vlak je vybaven bezdrátovým připojením k internetu a že se mohu připojit na server, který sdružuje lékaře a díky kterému je možné se přímo objednat do ordinace. Stačí vyplnit potřebné údaje.
Rychle najíždím na server, který mi stevardka doporučila. Nacházím stanici, kde končí má cesta, a hledám vhodného lékaře. Zobrazuje se mi stránka, která je velice přehledná, obsahující mnoho filtrů a velice efektivní. Během pár minut (díky mé špatné Němčině) jsem objednán u zubaře, který mi do hodiny odpovídá, že není důvod jakýchkoli obav. Naplněn troškou klidu rozjímám, proč to jde tak snadno v Německu a proč ne u nás?
Shrnul jsem svůj problém do pár vět, které jsem měl čas zformulovat, vše jsem si v klidu mohl promyslit, vybrat si, kdo mi z místních zubařů přijde sympatický.
Problematika digitalizace v kontrastu sousedního státu
Abych Vám demonstroval, jak snadné to bylo, popíši Vám celou tuto operaci v kontrastu k České republice.
Začneme Německem, kde takřka u čtyř pětin lékařů lze sjednat návštěvu ordinace elektronicky. Celý systém je mezi pacienty a lékaři velice oblíbený. Počáteční nedůvěra, která leckdy příliš svazuje jakékoli inovace, se po pár zkušebních pokusech uživatelů stává bezpředmětnou. Největší výhodou bezesporu je fakt, že pokud máme nějaký problém, který není vyloženě akutní, můžeme i v noci se objednat do ordinace. Zdravotní sestra lékaře po příchodu do ordinace pouze potvrdí či přesune termín, na který jste se objednali. Učiní tak ve chvíli, kdy neasistuje lékaři. Stálé telefonáty nevyrušují lékaře u práce, a tak se na ni může i lépe koncentrovat. Vše probíhá přirozeně. Měli bychom si uvědomit, že v dnešní době je internet a služby na něm provozované tak populární, že se bez něj jen málokdo dokáže obejít.
Němci si tento systém velice pochvalují. Tyto hlasy zaznívají nejen z řad laiků, ale také z řad odborné lékařské sféry. Ve spojení s digitalizací ordinace lze systémy propojit tak, že vytvářejí sami databáze o návštěvách, o diagnózách, o předepsaných lécích, atd. Konečný efekt má podobu čekárny, která slouží jednomu až dvěma pacientům, kteří čekají na vyšetření do 15 minut. Ordinace funguje plynule, nemá výkyvy, nevytváří enormní tlak na doktora a zdravotní sestru, kteří vědí, že za dveřmi čekárny čeká dvanáct lidí.
Budeme-li pokračovat Českou republikou, zjistíme, že systém, který byl diskutován na počátku roku 2008, v provozu stále není. V Německu za tuto dobu dvojnásobně narost počet lékařů, kteří nabízejí možnost virtuálního objednání. V tuto chvíli končí porovnávání státních projektů, neboť v České republice obdobný projekt není a pravděpodobně i dlouho nebude.
Co vlastně digitalizace ordinací, čekáren a zdravotnictví nabízí?
Výhody, které tento způsob vedení ordinace, správy komunikace s pacienty, jsou neoddiskutovatelné. Vzájemné propojení digitalizované ordinace s možností objednávání pacientů prostřednictvím internetu. Doplníme o eRecepty resp. o ePreskripci a centrální úložiště receptů, software komunikující kompatibilně se všemi systémy a elektronický podpis. V tuto chvíli máme velice ucelené prostředí, které dokáže zefektivnit nejen čas pacienta, ale také čas lékaře a zdravotní sestry, kteří získávají pohodlné prostředí pro kvalitní péči.
Nesmíme opomenout velice důležitý aspekt práce zdravotní sestry, která musí denně vyřídit více nežli 70 hovorů. Jistá část směřuje na objednání k vyšetření a zjištění, kdy lékař nemá objednaného pacienta, další část zjišťuje, dotazy na výsledky testů a konzultace problémů. dvě třetiny těchto telefonátů vyřizují přímo zdravotní sestry, ovšem jedna třetina zůstává na lékaře. Kvantitativně se toto číslo může pohybovat okolo 10-20 telefonátů za den, které musí řešit lékař. Ohodnotíme-li jeden telefonát 2,5 minutami délky hovoru, zjistíme, že lékař denně tráví okolo hodiny tím, že telefonuje. Čas, který by mohl být využit mnohem efektivněji (vzdělávání ad.). Ať už statistická čísla nebo jen zkušenosti z ciziny dokazují, že promyšlená digitalizace zdravotnictví ušetří nemalé finanční prostředky.
Kde může být problém?
Pokud se zaměříme mimo státní sektor, pochopíme, že zde se jistá řešení rýsují. Nástup těchto technologií sice není tak rychlý, jak tomu bylo třeba v Německu, musíme si ale uvědomit, že v Německu byl tento projekt digitální ordinace resp. digitálního zdravotnictví myšlenkou a prioritou státu. Pokud chceme hodnotit soukromé projekty, měli bychom si primárně uvědomit, že prostředky na tyto účely vynaložené, jsou při zachování podobné efektivity výrazně nižší. Tak, jako je zvykem u většiny státních zakázek, i tato problematika má podobné rysy. Nebylo by od věci, kdyby se organizátoři veřejné soutěže zamysleli nad tím, zdali by veřejná soutěž třeba i o digitální čekárny a ordinace neměla být opravdu veřejná.
Co si o tom myslíte Vy? Jaká má být primární náplň práce lékaře a jak moc dle vašeho názoru usnadní práci digitalizace zdravotnictví práci v ordinacích?